Day and Night (Solo)
27 10월 2017

Day and Night

March 28, 2013 – April 17, 2013
ONE AND J. GALLERY, Seoul, Korea

Installation View of Day and Night, ONE AND J. GALLERY, Seoul, Korea, 2013

Artist Statement

<A Longing for Love and Salvation>

My previous exhibition, titled Aporia, sought to represent the impasse of love as implied by the neon texts glowing amidst bleak and desolate landscapes.  This series marked a turning point in my artistic direction.  While I had been especially interested in the exploration of image and text, the humane yet surrealistic appeal of the neon signs inspired me to develop a new vision and interpretation about text.  In Aporia, a narrator’s desire is always inherent in the expressions of love – the narrator is a virtual character that runs into neon texts while wandering through a landscape.  Aporia follows the traces of sorrow and longing from a first person point of view of that traveler.

If the words used in the series Aporia implied the desire for a love that cannot be possessed, then I came to wonder what is the end of the journey begun with Aporia and its inherent emotional entanglements?  This question began to manifest itself with the fracture of this language of love and a deconstruction of these phrases to form clusters. The new series, Day and Night, tells the story of people’s ultimate desire through these clusters of expressions of love. To radically contrast such empty desires against the sea, a symbolic space, all works are of neon installations shot on site. A cluster of neon floating over the dark sea … drifting along …  portrays one’s internal pursuit of salvation.

In this new exhibition, I used “God” and “Love” as the two main words.  This reflects my interpretation of Dante’s Divine Comedy and his belief that true faith and love would lead you to heaven.  But many of the words “God” and “Love” are displayed like a host of reproductions or in a large heap thereby demonstrating the inner confusion of people. In the beginning, God called the light “Day” and the darkness “Night.” Hopefully, the neon texts illuminating in the dark will give you a chance to reflect on our longing for immortal light and to provide a means for contemplation and introspection. (March 2013 / Jung Lee)

 

<사랑과 구원에의 갈망>

전작 ‘아포리아(Aporia)’는 황량한 풍경 속에서 빛을 발하는 네온 글자들을 통해 사랑이라는 막다른 길을 함축적으로 표현한 작업이다. 이 시리즈는 ‘이미지와 텍스트’에 대해 지속적이고 각별한 관심을 가져왔던 내게 중요한 터닝포인트가 되었는데, 그 이유는 네온이 갖는 인간적이면서도 초현실적인 매력이 텍스트에 대한 나의 새로운 시각과 해석을 촉발시켰기 때문이었다. ‘아포리아’에 담겨진 사랑의 말들의 이면에는 언제나 화자의 욕망이 내재되어 있는데, 여기서 이 화자는 풍경 속을 떠돌며 네온과 맞닥뜨리는 가상의 주인공이다. 이 1인칭 화자의 시점을 빌어서 ‘아포리아’는 마치 여행하듯, 슬픔과 갈망의 자취를 그려왔다.

‘아포리아’ 시리즈에 나오는 말들이 소유할 수 없는 사랑에 대한 욕망을 담고 있다면, 그 수많은 욕망들은 결국 하나의 의미로 통하게 되지 않을까? 나는 ‘아포리아’라는 여정의 끝이 궁금해졌다. 사랑의 언어들을 해체하여 덩어리로 만드는 작업은 바로 그러한 질문들에서 시작되었다. 신작 ‘데이앤나잇(Day and Night)’은 덩어리가 된 사랑의 언어들을 통해, 인간의 궁극적인 갈망에 대해 이야기하고자 하는 작업이다. 바다라는 상징적 공간을 배경으로, 인간의 덧없는 욕망들을 극단적으로 대비시키기 위해 모든 네온 설치와 촬영은 현장에서 이루어졌다. 검은 바다 위에 마치 표류하듯 떠있는 네온 덩어리들을 통해 구원을 꿈꾸는 인간 내면의 자화상을 표현하고자 했다.

이번 시리즈는 특히 ‘God’과 ’Love’라는 두 개의 단어를 중심으로 하여 진행되는데, 이는 단테의 신곡에 대한 나의 해석을 반영한 것이다. 단테는 신곡에서 참된 신앙과 사랑을 통해 천국으로 갈 수 있다는 믿음을 이야기한다. 그러나 나는 수많은 ’God’과 ‘Love’를 마치 복제품처럼, 혹은 더미처럼 그려냄으로써, 혼돈에 빠진 내면을 담아내고자 했다. 태초에 신은 낮을 빛으로, 어둠을 밤으로 이름 지었다. 어둠 속에서 찬란히 빛나는 네온글자들을 통해, 불멸의 빛을 꿈꾸는 인간의 갈망과 마주하고 사색하는 시간이 되기를 기대한다. (2013년 3월 / 이정)

 

 

Exhibited Works

God Is Light, 2013, Neon, Wire, High Voltage Cables, Silicone Tube, etc., Dimensions Variable

Day and Night #1, 2012, C-type Print, 140 × 175 cm

Day and Night #3, 2012, C-type Print, 175 × 140 cm

Day and Night #6, 2012, C-type Print, 175 × 131 cm

Day and Night #7, 2012, C-type Print, 168 × 210 cm

Day and Night #8, 2012, C-type Print, 235 × 176 cm

Day and Night #9, 2012, C-type Print, 220 × 176 cm

Happily Ever After (From the Series ‘Aporia’), 2013, C-type Print, 141 × 188 cm

I Want To Be Your Love (From the Series ‘Aporia’), 2012, C-type Print, 136 × 170 cm

I Dream Of You (From the Series ‘Aporia’), 2012, C-type Print, 170 × 136 cm

P.S. I Love You (From the Series ‘Aporia’), 2011, C-type Print, 170 × 136 cm

Sanyuhwa (The Poem ‘Flowers on the Hills’ by Kim Sowol), 2012, C-type Print, 148 × 185 cm